PAŁAC W KONARZEWIE



Tak wyglądało tu w 1908 roku. Tak samo w 1980. Za "komuny" pałac byl świetnie wykorzystany. Był tu ośrodek kultury, placówka zdrowia, jakaś jadłodajnia, czy bar. Miejsce tętniło życiem. Czartoryscy zdaje się chcieli pałac odkupić, ale cena okazała się za wysoka. Szkoda.


Takich miejsc jest pewnie tysiące, a ten pałacyk nie jest znowu jakiś szczególny, piękny, czy okazały. Za to ogród! Jest przepiękny i to pomimo tego, ze od 20 lat nikt się nim nie zajmuje. Zniknął plac zabaw dla dzieci, kort tenisowy, ławeczki. Nikt nie zamyka go na noc, więc każdego ranka więcej w nim śmieci, szkła i innych pozostałości po nocnych imprezach.





Przez park, przy ładnej pogodzie przejeżdżają dziesiątki turystów na rowerach. Podziwiają, ale raczej patrzą ze zgrozą na postępującą dewastację.


Park jest piękny. Kiedyś sprowadzono do nich najbardziej egzotyczne gatunki drzew. Nie potrafię sobie wyobrazić parku w jego najlepszych czasach, ponieważ nadal jest on przepyszny, pełen starych, obrośniętych bluszczem drzew. Mieszka tu cała masa kosów, drozdów i innych ptaków. 


To zdjęcie z roku 1890.



A niżej plan wsi.



Zdjęcie z lat 80 XX wieku:






Komentarze

  1. witam, czy możesz mi powiedzieć skąd masz ten plan parku powyżej? Robimy z koleżankami projekt rewaloryzacji tego parku i ciężko znaleźć jakieś stare plany, a ten wygląda na konkretny.. poza tym nie wiesz skąd można by wziąć inne plany tego założenia? prosze, opsz na maila - lesniaczka12@wp.pl Z góry dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie wiem czy wiecie,ale kiedyś w pałacu była szkoła podstawowa ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Owszem,była szkoła podstawowa w pałacu ^^
      Moja mama do niej chodziła.

      Usuń
    2. Ja też tam się uczyłem. Również w baraku obok sklepu w centrum.

      Usuń
    3. A w Pałacu nie było szkoły podstawowej, a tylko 3 lub 4 początkowe klasy ( było to dawno). Bo od klasy dalszej już się chodziło na Szkolną do tej Szkoły, która do dziś funkcjonuje.

      Usuń
  3. stare zdjęcia i mapy ściagnęłam ze strony wielkopolskiej biblioteki cyfrowej, nowe są moje.
    Wiem, ze pałac tętnił do 89 roku życiem, szkoła musiała być chyba wcześniej zlikwidowana ??
    Wygląd pałacu bardzo przypomina mi miniaturkę tego w Rogalinie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Szkoła była tam tylko tymczasowo w czasie tzw. wyżu demograficznego. Młodzieży było tak dużo że nie mieścili się w normalnym budynku szkoły przy ulicy Szkolnej.
    W pałacu do 1939 roku rezydowali Czartorycy, później była tam m.in. klubokawiarnia, nocowali pracownicy gospodarstw rolnych, wspomniana szkoła, ośrodek zdrowia i siedziba Gromadzkiej Rady Narodowej. W końcu kombinat PGR i siedziba Animex Wielkopolska. Wszystcko wygasło pod koniec lat '90 i od tego czasu pałac niszczeje.

    OdpowiedzUsuń
  5. Konarzewo jest bardzo piękną miejscowością, jest mi niezmiernie miło mieszkać tu od urodzenia ;)Moja mama chodziła jeszcze do szkoły w pałacu ;) Teraz niestety strasznie się sypie...

    OdpowiedzUsuń
  6. A pamiętam, że był to również ośrodek kulturalny. Działały tam kółka muzyczne, zespoły. Dziadek zanosił mi na próby akordeon bo sam nie mogłem go unieść.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz